Karel Appel, Anton Rooskens, Corneille, Lucebert – in dat rijtje befaamde CoBrA-kunstenaars hoort ook de naam van Eugène Brands. Ter gelegenheid van 70 jaar CoBrA-beweging  programmeert Galerie de Vis in Harlingen van 3 februari tot en met 19 mei een expositie met werk van Eugène Brands. In dezelfde periode is in het Cobramuseum voor Moderne Kunst in Amstelveen een overzichtstentoonstelling van dezelfde kunstenaar te zien.

De carrière van Eugène Brands (1913-2002) is een interessante. Als kunstenaar is hij autodidact: hij volgt enkel een opleiding reclameontwerpen aan de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool. Als jonge twintiger kiest hij voor het beeldend kunstenaarschap. Hij sluit zich aan bij de invloedrijke CoBrA groep, die in 1948 tijdens een groot internationaal kunstenaarscongres in Parijs wordt opgericht door kunstenaars uit ‘Copenhague, Bruxelles en Amsterdam’. Meer dan veertig schilders, beeldhouwers, dichters, fotografen en filmers omarmen het idee te gaan werken zonder vooropgezet plan, spontaan, met veel fantasie – zoals kinderen dat doen. Weg met de regels van de kunstacademie, weg met het wetten van het perspectief: het experiment staat voorop, ook in de keuze van allerlei materialen. Brands bijvoorbeeld experimenteert met maskers, gedichten en collages en ontwikkelt de speciale techniek van olieverf op papier.

Brands woont en werkt in Amsterdam, en als docent Vrij Schilderen aan de Koninklijke Akademie voor Moderne Kunst en Vormgeving te 's-Hertogenbosch, tot hij in 1974 een zomerverblijf op de Hoge Veluwe betrekt. In de stilte van de natuur ervaart hij het mysterie van de kosmos sterker dan ooit. Daar ontstaan magistrale doeken als 'Glorious Dawn at Venice' (1983) en 'Daybreak' (1986), die nu – met een groot aantal andere werken van hem – tot de collectie van het Stedelijk Museum te Amsterdam behoren. Liefst 25 jaar vertaalt hij het Panta Rhei, het 'alles stroomt', op doek en papier, tot hij in 1999 een studio in Zuid-Frankrijk opent. Daar werkt hij tot hij in 2002, op zijn 89e verjaardag, overlijdt. Zijn werk is echter tijdloos en de komende maanden in volle glorie in Harlingen te bewonderen. De expositie bij Galerie de Vis is te zien op donderdag en vrijdag van 12.30 tot 17.00 uur en op zaterdag vanaf 11.00 uur.