Museum MORE in Gorssel is landelijk het grootste museum voor modern realisme. Tegelijk met dit museum brengt Galerie de Vis in Harlingen vanaf 28 oktober werk van Hermanus Berserik (1921-2002): vrolijke voorstellingen vol humor, poëzie en soms een vleugje surrealisme.

Berserik was een eigenzinnig man, én leergierig. In een tijd waarin de abstracte kunst de museumwereld veroverde, bleef hij zijn eigen stijl ontwikkelen: van quasi-naïef in de jaren ’40 via kleurrijk expressionisme tot een meer realistische stijl daarna. Daarmee onttrok hij zich aan de heersende kunstmodes. 

In de jaren ’80 meerde hij zijn boot, met fraai beschilderd interieur, wel af in de monumentale Harlinger Noorderhaven – daar waar Galerie de Vis nu zijn werk toont.
Sindsdien organiseerde de galerie tentoonstellingen van hem, samen met kunstenaars als Hans Bayens, Kees Andrea, Nicolaas Wijnberg en Theo Kurpershoek. Samen vormden ze enige tijd de groep ‘Realisten’, als antwoord op de Cobrabeweging.

Na zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag ontwikkelde Berserik zich tot een van de belangrijkste Nederlandse grafici van de 20ste eeuw, met opdrachten voor onder andere de KLM en de PTT. In een periode van 60 jaar tekende en schilderde hij een even omvangrijk als gevarieerd oeuvre bij elkaar. Daarin vormen landschappen en stillevens de hoofdmoot, met als terugkerende onderwerpen poppen, wielrenners, vuurtorens, scheepsmodellen, camera’s, vliegtuigen en zeppelins. 

Nuchter en bescheiden: zo valt de kunstenaar te beschrijven. Dat leverde hem een toenemende populariteit op. “Ik heb geen boodschap”, zei hij, “Ik doe bij voorbaat afstand van alle heroïek, ik wil de beschouwer niet schokken. Het enige wat ik zoek is rust, evenwicht, een beetje poëzie.” Het zijn dus de gewone dingen en het kleine geluk die bij Galerie de Vis te zien zijn, tot en met 13 januari 2018 op donderdag en vrijdag van 12.30 tot 17.00 uur en op zaterdag vanaf 11.00 uur.